Clubhistorie

Hockeyclub "NHC De IJssel" heeft een rijke clubgeschiedenis die teruggaat tot 1976. Wat begon als een bescheiden club met enkele leden, is in de loop der jaren uitgegroeid tot een bloeiende vereniging met teams in alle leeftijdscategorieën.

1975

In de regionale pers verschijnt het bericht dat er plannen zijn om een Nieuwerkerkse hockey club op te richten.

1976

De IJssel wordt opgericht. Ruim zestig Nieuwerkers hebben zich aangemeld. We kunnen beginnen.

Het tenue wordt bepaald en door de KNHB goedgekeurd. Een Oranje flanel shirt met lange mouwen en donkerblauwe caban broek of rok.

Op zondag hockeyen we op het veld waar de korfbal op zaterdag speelt. Het hobbelige veld wordt met dispensatie goedgekeurd door de bond. Van de voetbalclub worden kleedkamers gehuurd. We worden aspirant-lid van de KNHB.

1977

De IJssel voorziet in een behoefte. We krijgen van de gemeente een plaatsje in het bestemmingsplan van sportcomplex Dorrestein. De eerste standaardteams starten de competitie in de "onderbond".

1978

Nog steeds gebruiken we de het clubhuis en de kleedkamers van de voetbalclub. Het wordt te klein. De hockey- en korfbalvereniging gaan samen in een nieuw clubhuis, een oude maar ruime voormalige directiekeet.

1979

Het grasveld wordt in het weekeinde te zwaar belast. We wijken uit naar de ligweide van het nabijgelegen (buiten)zwembad. Daar spelen we tot 1986 onze wedstrijden.

1986

Het sportcomplex Dorrestein is klaar. De club krijgt één kunstgrasveld en één grasveld. Het kunstgrasveld wordt met lichtmasten, hekken en dug-outs opgeleverd.

1987

De KNHB geeft toestemming om wedstrijden op het kunstgrasveld te spelen. Met een wedstrijd tussen de dames van Nederland en de USA wordt het veld ingewijd. We worden officieel lid van de KNHB.

1988

Het oude clubhuis wordt onbewoonbaar verklaard. Het fonkelnieuwe clubhuis wordt feestelijk in gebruik genomen.

1996

De IJssel is twintig jaar jong. Heren 1 speelt een jubileumwedstrijd tegen de Boekaniers.

1999

De club groeit gestaag en de velden raken overbelast. Het natuurgrasveld is definitief verleden tijd. Het tweede kunstgrasveld wordt opgeleverd en feestelijk geopend.

De IJssel bestaat 25 jaar en viert dat met een Gala en een Lustrumdag.

2002

Het eerste kunstgrasveld is na 15 jaar volledig kaal en wordt vervangen door een gloednieuw veld. Het wordt wederom met een feest ingewijd.

2005

Start van de verbouwing van het clubhuis. Op maandag 11 juli slaan we de eerste paal, waarna de verbouwing kan beginnen.

2006

Op 8 januari opent wethouder Tamara Venrooy officieel het volledig verbouwde clubhuis door het onthullen van het logo dat in de vloer is gelegd.

2013

In de zomer van 2013 verhuist de korfbalvereniging naar De Kleine Vink. Wij krijgen er op die locatie een derde kunstgrasveld bij. De bestaande kunstgrasvelden worden vervangen door twee semi-water velden. Ook wordt een klein veldje aangelegd voor keeperstrainingen.

2024

In de winter van 2024 is besloten dat de huidige semi-watervelden vervangen gaan worden. De vereniging moet zelf een bedrag van 80.000 euro ophalen om in de zomer een upgrade te krijgen naar watervelden.

Het avontuur gaat verder!